SnoekVisverslagen

Snoeken met de Bellyboat

Voor mijn verjaardag heb ik dit jaar een belldboat gekregen. Een MAC FISHING “HI&DRY DLX Pro”. Totaal onverwacht, fantastisch cadeau natuurlijk. Wat een verrassing! Die moest natuurlijk zo snel mogelijk uitgeprobeerd worden. Dus afgelopen zondag kon ik eindelijk op pad om te gaan snoeken met de bellyboat.

Windkracht 6 voorspeld

Het weerbericht stond op storm met veel regen en windkracht 6 voorspeld. Ja, waar ga je dan voor het eerst je bellyboat te water laten dacht ik. Ik was van plan om het Uitgeestermeer onveilig te maken met de vliegenhengel, maar daar ben ik van terug gekomen. Ik heb voor een rustige vaart in Haarlem gekozen. De eerste keer snoeken met de bellyboat moest wel een leuke ervaring worden en ik had geen idee hoe het zou gaan.

Om 8 uur parkeerde ik aan de waterkant en het kwam met bakken uit de lucht. Toch eerst maar even mijn koffie opdrinken en wachten of het minder werd, en ik had geluk. Nog geen 5 minuten later was het droog en kon ik beginnen alles klaar te maken. Bellyboat opblazen, hengel optuigen, flippers op maat maken en ik kon gaan.

snoeken met de bellyboat 2

Beetje klungelen maar het lukt

Met wat geklungel en enkele krachttermen zat ik toch vrij snel in de bellyboat en kon mijn eerste slagen maken met de flippers. Een beetje onwennig ging ik op pad maar merkte al gauw dat vooruit komen en sturen helemaal niet zo ingewikkeld was. Na enkele meters en een klein rondje, liet ik mijn streamer te water.

Ik moest een klein slootje uitvaren om op de grotere vaart te komen. Ik had hier wel eerder met de boot gevist heb en eigenlijk nog nooit zonder snoek het water had verlaten. Onder twee bruggetjes door en dan zou ik de vaart bereiken. Toen ik onder de tweede brug door ging, zag ik dat de wind toch wel hard van rechts naar links voorbij kwam. Wat gaan we doen? De beste stek was links maar dat zou betekenen, dat ik eerst wind mee had en wind tegen op de terugweg. Toch eerst maar even tegen de wind in. Je weet maar nooit.

snoeken met de bellyboat 4
snoeken met de bellyboat 3

Bellyboat vissen is niet moeilijk

Dat ging eigenlijk best heel goed. Met een heel rustig gangetje en voorzichtige slagen van de flippers kwam ik vooruit. Al werpend met mijn streamer toch een meter of 300 afgevist alvorens om te keren en richting de “betere” stek te dobberen. Nou ja dobberen? De wind begon toe te nemen en zonder enige beweging van de flippers ging ik toch al gauw bijna trolsnelheid door de vaart.

Even de luwte in

Ik besloot om terug te gaan onder de brug door, om even uit de wind een broodje en bakkie koffie te nemen. Zo dobberend tussen de 2 bruggen in, in een kommetje dat naar snoek rook, besloot ik toch even te werpen. De streamer die ik kortgeleden bedacht had en ook een video van gemaakt heb, heb ik even alle hoekjes van het kommetje laten zien. Bekijk hier de video.

En bij de eerste worp werd de streamer meteen gepakt. Bijna bij het landen op het water verdween hij al in een gretige snoekenbek. Geen grote snoek maar hij deed mijn bellyboat toch ronddraaien. Wat een fantastische ervaring om te snoeken met de bellyboat.

snoeken met de bellyboat 1

De kop was eraf. Mijn eerste keer snoeken met de bellyboat was een succes. Nog een half uurtje zwiepen met de streamer leverde helaas geen snoek meer op en ik heb het voor gezien gehouden. Nu alleen nog wat thermokleding scoren want zelfs nu, in oktober begon het na 2,5 uur toch al best fris te worden.

joost

Ik ben een fervent roofvisser, altijd al geweest. Sinds de eerste keer dat ik mee ging snoeken met mijn vader zit het roofvissen mij in het bloed.