ForelVisverslagen

Vliegvissen op forel in Frankrijk

Vliegvissen op forel

Niets is mooier dan wanneer je je vlieg ziet drijven met een zonnetje in je rug, af en toe zie je een forel aan de oppervlakte een vliegje pakken. De spanning als je vlieg langzaam in de richting van een mooie forel drijft, je ziet de forel positie aannemen en heel voorzichtig je zorgvuldig gebonden vlieg naar binnen zuigen. Je slaat aan, een explosie van water als de vis merkt dat er geen weg terug is. De adrenaline giert door je lichaam en de lijn schiet door je handen. Dat is vliegvissen op forel op zijn best.

Op weg naar Frankrijk

Na vele avonden binden, overleggen welke vliegen en in mijn geval ontdekken hoe je goed werkenden foam vliegen maakt, is het zover. Om 6 uur ’s ochtends wordt de auto volgeladen met hengels, reels vliegen, net, laarzen en oh ja, kleding vertrekken we naar Frankrijk voor een weekend vliegvissen op forel. Na een voorspoedige reis van 5,5 uur rijden we door de poort van Domaine de Sommedieue vlakbij Verdun. Ooit het toneel van bloedige veldslagen in de 1ste wereld oorlog, nu het toneel van een gevecht van heel andere orde. We gaan vliegvissen op forel.

vliegvissen op forel

Dag 1 vliegvissen op forel

Na aangekomen te zijn, worden de hengels opgetuigd onder het genot van een biertje en na de lunch kan het dan echt beginnen. Welke vlieg zou het goed doen? Waarmee zullen we beginnen? Nimf of drijvend? Het is bewolkt, geen zon en ik zie weinig vissen risen. Ik besluit de nieuwe zwarte UV-nimfen te proberen die ik heb gemaakt en na slechts enkele worpen weet ik al een leuke forel in het net te dirigeren. Dat werkt dus. Na enkele uren en enkele vissen breekt de zon door en wordt het warmer. Ik zie steeds meer vissen naar de oppervlakte komen en besluit over te schakelen op een drijvende hertenharen sedge. Dat blijk een goede keuze want bij de eerste goed geplaatste worp onder een boom, wordt de vlieg genomen door een dikke regenboogforel. De rest van de dag met droge vliegen levert nog enkele vissen op maar weinig spectaculairs.

Dag 2 met de droge vlieg

Dag 2 begint koud. Het gras is wit van de ijzel en mijn tenen geven het gevoel al na een half uurtje op. Wel schijnt de zon goed en de vissen lijken weinig te hebben van de kou want al vroeg in de ochtend nemen ze zonder blikken of blozen de droge vlieg. Hoewel, die mooie rode kieuwdeksels doen wel denken aan een blozend gezicht. Overdag weet ik met een hertenharen sedge en een zwart foam kevertje de nodige forellen te vangen waaronder een prachtige bruine forel van aanzienlijk formaat die de kever van het oppervlakte pakte alsof hij dagen niet gegeten had. Prachtige momenten zijn dat.

vliegvissen op forel

Dan in de avond gaat het echt los. Ik besluit de nieuwe foam sprinkhanen te proberen die ik vlak voor vertrek nog gebonden heb en dat vinden ze lekker. De ene na de andere forel laat zich verleiden door een langsdrijvende sprinkhaan en vlak voor de schemer zijn intrede doet, wordt de sprinkhaan gepakt door een prachtige regenboogforel die mij hard laat werken en toch echt de reel weet leeg te trekken. Na een prachtige dril weet ik de forel in het net te krijgen en een paar foto’s later zie ik hem weer rustig terug glijden in het heldere water. Een mooie afsluiter van de 2de dag.

Dag 3 een dag van titanen

De derde dag begint zonniger en warmer dan de 2de en het beloofd een mooie dag te worden. De nevel boven het water wordt prachtig uitgelicht door het zonnetje dat net over de bomen heen kijkt. Een klein geluksmomentje voor in de herinneringen, niet wetende wat de dag nog in petto had. Na 2 worpen weet mijn pa namelijk al een vis te haken die je niet elke dag vangt. De kleine witte nimf had het water nog maar net geraakt of een prachtige dikke regenboogforel gaat er al mee vandoor. De lijn schiet weg en het gevecht begint. Na meerdere runs die hun weerga niet kennen komt de prachtige vis dichtbij genoeg voor het net, hij past er net niet in, dus het is nog even worstelen maar enkele momenten later kan hij dan toch poseren voor de foto.

vliegvissen op forel

Het wordt met het uur zonniger en warmer en de vissen zijn veel aan de oppervlakte te vinden. Droge vliegen dus voor mij. Het is even goed kijken om te ontdekken waar ze precies op azen maar na wat verschillende vliegen uit te proberen die allemaal wel bekeken worden maar niet genomen, heb ik de juiste vlieg te pakken. Een kleine zwarte klinkhamer is het recept. De dag verloopt zeer productief en ik weet een mooi aantal forellen te verleiden met mijn klinkhamer.

Dag 3 de magische avond

Tegen de avond is het toch weer tijd voor de sprinkhanen en ik bind een verse aan de 15/100 tip. Een goede keuze want dit lijkt wederom het recept voor een succesvolle avond. Ik maak een mooie verre worp en laat de sprinkhaan afdrijven. Op een meter of 25 afstand zie ik nog net de lichtbruine sprinkhaan drijven en dan gebeurt het. Een enorme kop komt boven, slokt de sprinkhaan in een keer naar binnen en verdwijnt weer onder water. Ik sla aan en een explosie van water is wat volgt. De adrenaline schiet door mijn aderen en de lijn schiet door mijn handen. Dit is echt een grote, denk ik nog. Er is geen stoppen aan met mijn #5 en de lijn giert van de reel tot in de backing.

Ik zie mijn lijn naar links schieten en met wat gemanoeuvreer weet ik de vis te draaien met als resultaat dat ik niet lang daarna hetzelfde moet doen maar dan aan de rechterkant. Ik probeer met verwoede pogingen de vis uit de takken te houden en dat lukt. Maar iedere keer als ik lijn win, raak ik die ook net zo snel weer kwijt. Ik heb de 15/100 tip in mijn hoofd en besluit toch gereserveerd het gevecht te voeren. De vis denkt daar anders over en doet geen moeite zich in te houden. Een dril die ik niet snel vergeten van toch bijna 10 minuten komt bijna tot een abrupt eind als de vis toch de takken weet te bereiken die in het water hangen. Het schiet al door mijn hoofd, dit is afgelopen. Maar boven alle verwachtingen uit komt de vis los en ligt niet lang daarna voor slechts 60% in het net, meer paste niet. Wat een vis, 69 cm en zwaarder dan ik ooit had gevangen. De beste afsluiter die je je kunt wensen van een visweekend.

vliegvissen op forel

Nog nagenietend, wandelen we terug naar de auto om alle spullen weer in te pakken en ons op te maken voor de terugreis de volgende ochtend. Genoeg stof voor mooie (dag)dromen, dacht ik zo. Het was weer een fantastisch weekend vliegvissen op forel.

joost

Ik ben een fervent roofvisser, altijd al geweest. Sinds de eerste keer dat ik mee ging snoeken met mijn vader zit het roofvissen mij in het bloed.